Academic Philosophy Events in the Netherlands

All events in academic philosophy

Submit your own event

Loading Events

« All Events

Study Group A New Philosophy of Man & Humanism meeting

6 June @ 14:00 - 18:00

Description

Read More
STUDY GROUP OZSW A NEW PHILOSOPHY OF MAN & HUMANISM DONDERDAG 6 JUNI 2024 Maastricht University (onder voorbehoud) Casus Buijs contra UvA Academische vrijheid versus handhaving van de rechtsorde Een nieuwe filosofie van de mens met gelijkheid voor allen en allen één ONTMENSELIJKING KERN VAN SLAVERNIJ: BLACK LIVES MATTER-BEWEGING EN WOKE-CULTUUR De wereld staat op dit moment aan de vooravond van enorme crises en oorlogsdreiging, waardoor een indringende reactie daarop niet langer kan uitblijven. De lancering van mijn nieuwe filosofie,…

STUDY GROUP OZSW A NEW PHILOSOPHY OF MAN & HUMANISM

DONDERDAG 6 JUNI 2024

Maastricht University (onder voorbehoud)

Casus Buijs contra UvA

Academische vrijheid versus handhaving van de rechtsorde

Een nieuwe filosofie van de mens met gelijkheid voor allen en allen één

ONTMENSELIJKING KERN VAN SLAVERNIJ: BLACK LIVES MATTER-BEWEGING EN WOKE-CULTUUR De wereld staat op dit moment aan de vooravond van enorme crises en oorlogsdreiging, waardoor een indringende reactie daarop niet langer kan uitblijven. De lancering van mijn nieuwe filosofie, waarin de gelijkheid voor alle mensen wereldwijd wordt geproclameerd, is natuurlijk een belangrijke gebeurtenis, maar de boodschap die wij de wereld in willen sturen is nog van een veel hoger orde: het grote belang van een complete herbezinning op de gang van zaken in de Westerse wereld in het algemeen en met name in de West Europese landen, waar het slavernijverleden zijn oorsprong vindt. De West Europese landen hadden slaven nodig in hun kolonies om op de plantages te werken. Cynthia McLeod: “Daarvoor besloten ze het sterke ras uit Afrika te gaan halen, deze mensen werden geroofd en gestolen. Deze landen waren allemaal Christelijk en de Kerk was toen het allerbelangrijkste. Dus dat juist deze landen mensen tot slaaf maakten, paste niet binnen het Christelijke ‘heb uw naasten lief gelijk u zelve’. Daarom heeft men dat aangepast en dus slavernij aannemelijk gemaakt: oftewel ‘de zwarte Afrikaan is nooit uw naaste’, want eigenlijk zijn dat geen mensen. Destijds werd gezegd dat de zwarte Afrikaan geen intelligentie had, maar je kon hem net als een hond wel wat leren. En hij had geen gevoel. Nee, hij kan geen lichamelijke pijn voelen zoals wij en hogere gevoelens zoals liefde en trouw kan hij nooit voelen. Kortom: men is andere eigenschappen gaan toebedelen aan gekleurde mensen en men heeft de menselijke eigenschappen van hem ontnomen. Dat is de kern van slavernij. Dat is het wezenlijke wat de zwarte en gekleurde mens pijn doet. Slavernij is afgeschaft, maar zijn de gedachtes over ongelijkwaardigheid ook afgeschaft? Bij heel veel mensen niet hoor, dat zit in hun genen. Dat probeert men duidelijk te maken nu met de Black Lives Matter-beweging en in de Woke-cultuur. Die bewegingen willen geen privileges, waar ze naar hunkeren is een gelijkwaardige behandeling, dat de witte mens ziet dat ze gelijkwaardig zijn. Een rassentheorie is ooit bedacht, maar die theorie is niet waar. Er is maar één ras: het menselijk ras.” “Liever dan een opinie te ventileren wil ik helderheid brengen. … Welke waarden en overtuigingen zijn daarbij in het geding? Pas als je dat helder hebt kun je een goed gesprek voeren.” Ik voeg daar nog aan toe het grote belang van de beslotenheid en zonder toeters en bellen omdat het “essentieel is dat er een ruimte is waar ik, met mensen die ik vertrouw, mezelf toon. Een soort intieme proeftuin waar ik kan experimenteren met een onrijp idee, waarin ik mezelf een beetje kan laten gaan om te kijken wat er dan komt, om dat dan eventueel te corrigeren. Zonder zo’n intieme setting is vernieuwing onmogelijk. Alleen in een zekere beslotenheid durf je echt creatief te zijn. Als je weet dat alles gelijk op straat ligt, kruip je in je schulp.”, aldus Marjan Slob over haar manier van filosoferen.

Toelichting op mijn Nieuwe Filosofie van de Mens & het Humanisme

De voorstudies van de in 2022 voltooide ‘Basic Principles’ van mijn ‘A new philosophy of man & humanism’ werden gepubliceerd in de Nederlandse taal (2010, ISBN 978 90 8666 159 6 en 2011, ISBN 978 90 8666 191 6, beiden Stichting Anthroopos, Amsterdam en Uitgeverij Boekenplan, Maastricht) en van de tweede herziene editie een e-boek in de Engelse taal (vertaling Carol Stennes, Amsterdam (2013, ISBN 978 90 8666 293 7, Stichting Anthroopos, Amsterdam; http://ow.ly/NtNnw). Voorts in vier wetenschappelijke (peer reviewed) publicaties op essentiële onderdelen van mijn filosofie in UNESCO e-magazine for culture and philosophy Philosophical Views & Thomson Reuters (2017, Explanation) en Journal of Philosophical Investigations van de Universiteit van Tabriz-Iran (2018-2021; Humanism and Philosophy, Philosophy and Corona, The Interaction of Science and philosophy in the Present Age). Ter toelichting moge dienen dat ik mijn filosofische onderzoekingen in de periode 2005-2022 heb opgedragen aan Reinout Bakker, hoogleraar filosofie te Groningen van 1965-1984, vanwege zijn publicaties over de wijsgerige antropologie en zijn vriendschappen met Jaap van Praag en Marcel Fresco, destijds beiden hoogleraar filosofie te Leiden, waarvan Van Praag in zijn afscheidscollege de Amerikaanse filosoof Jim Dagenais (Models of Man, 1972; http://www.jstor.org/stable/3131239) voor het eerst in Nederland heeft geïntroduceerd, op wiens onderzoeksresultaten ik (in navolging van Bakker) mijn wijsgerige antropologie heb gebaseerd en nader concreet heb uitgewerkt. Bijzonder hoe Oost en West hier nader tot elkaar komen doordat de Chinese filosoof Chan Fai Cheung (CUHK) (Human Nature and Human Existence, 2001) tot dezelfde bevindingen komt als zijn Amerikaanse collega Dagenais. Met Marcel Fresco had ik nog enkele jaren intensief contact tot zijn overlijden in 2011. (www.anthroopos.com; www.uitgeverijaspekt.nl; mrjlmdassen@hotmail.com)  

Details

Date:
6 June
Time:
14:00 - 18:00
Event Category:

STUDY GROUP OZSW A NEW PHILOSOPHY OF MAN & HUMANISM

DONDERDAG 6 JUNI 2024

Maastricht University (onder voorbehoud)

Casus Buijs contra UvA

Academische vrijheid versus handhaving van de rechtsorde

Een nieuwe filosofie van de mens met gelijkheid voor allen en allen één

ONTMENSELIJKING KERN VAN SLAVERNIJ: BLACK LIVES MATTER-BEWEGING EN WOKE-CULTUUR

De wereld staat op dit moment aan de vooravond van enorme crises en oorlogsdreiging, waardoor een indringende reactie daarop niet langer kan uitblijven. De lancering van mijn nieuwe filosofie, waarin de gelijkheid voor alle mensen wereldwijd wordt geproclameerd, is natuurlijk een belangrijke gebeurtenis, maar de boodschap die wij de wereld in willen sturen is nog van een veel hoger orde: het grote belang van een complete herbezinning op de gang van zaken in de Westerse wereld in het algemeen en met name in de West Europese landen, waar het slavernijverleden zijn oorsprong vindt. De West Europese landen hadden slaven nodig in hun kolonies om op de plantages te werken. Cynthia McLeod: “Daarvoor besloten ze het sterke ras uit Afrika te gaan halen, deze mensen werden geroofd en gestolen. Deze landen waren allemaal Christelijk en de Kerk was toen het allerbelangrijkste. Dus dat juist deze landen mensen tot slaaf maakten, paste niet binnen het Christelijke ‘heb uw naasten lief gelijk u zelve’. Daarom heeft men dat aangepast en dus slavernij aannemelijk gemaakt: oftewel ‘de zwarte Afrikaan is nooit uw naaste’, want eigenlijk zijn dat geen mensen. Destijds werd gezegd dat de zwarte Afrikaan geen intelligentie had, maar je kon hem net als een hond wel wat leren. En hij had geen gevoel. Nee, hij kan geen lichamelijke pijn voelen zoals wij en hogere gevoelens zoals liefde en trouw kan hij nooit voelen. Kortom: men is andere eigenschappen gaan toebedelen aan gekleurde mensen en men heeft de menselijke eigenschappen van hem ontnomen. Dat is de kern van slavernij. Dat is het wezenlijke wat de zwarte en gekleurde mens pijn doet. Slavernij is afgeschaft, maar zijn de gedachtes over ongelijkwaardigheid ook afgeschaft? Bij heel veel mensen niet hoor, dat zit in hun genen. Dat probeert men duidelijk te maken nu met de Black Lives Matter-beweging en in de Woke-cultuur. Die bewegingen willen geen privileges, waar ze naar hunkeren is een gelijkwaardige behandeling, dat de witte mens ziet dat ze gelijkwaardig zijn. Een rassentheorie is ooit bedacht, maar die theorie is niet waar. Er is maar één ras: het menselijk ras.”

“Liever dan een opinie te ventileren wil ik helderheid brengen. … Welke waarden en overtuigingen zijn daarbij in het geding? Pas als je dat helder hebt kun je een goed gesprek voeren.”

Ik voeg daar nog aan toe het grote belang van de beslotenheid en zonder toeters en bellen omdat het “essentieel is dat er een ruimte is waar ik, met mensen die ik vertrouw, mezelf toon. Een soort intieme proeftuin waar ik kan experimenteren met een onrijp idee, waarin ik mezelf een beetje kan laten gaan om te kijken wat er dan komt, om dat dan eventueel te corrigeren. Zonder zo’n intieme setting is vernieuwing onmogelijk. Alleen in een zekere beslotenheid durf je echt creatief te zijn. Als je weet dat alles gelijk op straat ligt, kruip je in je schulp.”, aldus Marjan Slob over haar manier van filosoferen.

Toelichting op mijn Nieuwe Filosofie van de Mens & het Humanisme

De voorstudies van de in 2022 voltooide ‘Basic Principles’ van mijn ‘A new philosophy of man & humanism’ werden gepubliceerd in de Nederlandse taal (2010, ISBN 978 90 8666 159 6 en 2011, ISBN 978 90 8666 191 6, beiden Stichting Anthroopos, Amsterdam en Uitgeverij Boekenplan, Maastricht) en van de tweede herziene editie een e-boek in de Engelse taal (vertaling Carol Stennes, Amsterdam (2013, ISBN 978 90 8666 293 7, Stichting Anthroopos, Amsterdam; http://ow.ly/NtNnw). Voorts in vier wetenschappelijke (peer reviewed) publicaties op essentiële onderdelen van mijn filosofie in UNESCO e-magazine for culture and philosophy Philosophical Views & Thomson Reuters (2017, Explanation) en Journal of Philosophical Investigations van de Universiteit van Tabriz-Iran (2018-2021; Humanism and Philosophy, Philosophy and Corona, The Interaction of Science and philosophy in the Present Age).

Ter toelichting moge dienen dat ik mijn filosofische onderzoekingen in de periode 2005-2022 heb opgedragen aan Reinout Bakker, hoogleraar filosofie te Groningen van 1965-1984, vanwege zijn publicaties over de wijsgerige antropologie en zijn vriendschappen met Jaap van Praag en Marcel Fresco, destijds beiden hoogleraar filosofie te Leiden, waarvan Van Praag in zijn afscheidscollege de Amerikaanse filosoof Jim Dagenais (Models of Man, 1972; http://www.jstor.org/stable/3131239) voor het eerst in Nederland heeft geïntroduceerd, op wiens onderzoeksresultaten ik (in navolging van Bakker) mijn wijsgerige antropologie heb gebaseerd en nader concreet heb uitgewerkt. Bijzonder hoe Oost en West hier nader tot elkaar komen doordat de Chinese filosoof Chan Fai Cheung (CUHK) (Human Nature and Human Existence, 2001) tot dezelfde bevindingen komt als zijn Amerikaanse collega Dagenais. Met Marcel Fresco had ik nog enkele jaren intensief contact tot zijn overlijden in 2011. (www.anthroopos.com; www.uitgeverijaspekt.nl; mrjlmdassen@hotmail.com)

 

Submit your own event

About the OZSW event calendar

The OZSW event calendar lists academic philosophy events organized by/at Dutch universities, and is offered by the OZSW as a service to the research community. Please check the event in question – through their website or organizer – to find out if you could participate and whether registration is required. Obviously we carry no responsibility for non-OZSW events.